23/09 - 06/10 2019
23/09 - 06/10 2019

Bliv inspireret af Clios undervisningsunivers

04
4
/
06
06
2019
2019
Clio har samlet et udvalg af deres bedste undervisningsmaterialer og forløb til alle klassetrin på tværs af årets tre hovedtemaer: KLIMA & NATUR, FÆLLESSKAB og IDENTITET, så du kan lade dig inspirere til, hvordan du kan bruge temaerne i årets program i din undervisning. Clio tilbyder en måneds gratis abonnement, hvis du ikke allerede er bruger.

KLIMA & NATUR

Et brandvarmt emne, der påvirker os alle globalt, er de klimaforandringer, der opleves rundt omkring i verden. Men hvordan påvirker vi mennesker klimaet og naturen omkring os, hvad kan vi gøre for at ændre udviklingen og hvordan kan vi tage ved lære af naturen? Filmene i dette tema udforsker de måder vi som mennesker lever i et med naturen, samt forskellige perspektiver på klimaforandringerne, og på hvad vi som samfund kan gøre for at sikre kloden en bæredygtig fremtid – et par rumrejser skal vi også på.

Klima & Natur i indskolingen
Fag: Natur og Teknologi

Rejsen til Mars
Klassetrin: 3. klasse
Forløb: Forestil dig, at du er en astronaut. Om kort tid skal du på dit livs rejse. Du skal rejse til planeten Mars. Men inden du sætter dig ind i rumfærgen til Mars, må du forberede dig på rejsen. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Rummet’.

Klima & Natur på mellemtrinet
Fag: Natur og Teknologi

Livet i skoven
Klassetrin: 4. klasse
Forløb: Hvad har et egetræ, et dådyr og en regnorm tilfælles? De er alle tre led i skovens fødekæde. Følg med ind i skoven, og lær mere om planter, planteædere, kødædere og nedbrydere. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Natur’.

Fag: Dansk

Science fiction
Klassetrin: 6. klasse
Forløb: Science fiction er en forestilling om fremtiden. En fremtid med teknik, robotter eller måske verdens undergang. Hvordan forestiller du dig fremtiden? Som på billedet herover måske? Eller som nu, bare med nogle teknologiske forandringer? Brug f.eks. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Rummet’ eller ‘Sci-fi’.

Klima & Natur i udskolingen

Fag: Biologi

Drivhuseffekten
Klassetrin: 8.-9. klasse
Eksperimenter: Livet på Jorden har i mange millioner år tilpasset sig til temperaturen på Jorden. Men denne balance bliver lige nu forstyrret af de ekstra drivhusgasser, som menneskelige aktiviteter skaber. Brug f.eks. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Klima & Natur’.

Fag: Geografi

Verdens energiproduktion
Klassetrin: 7.-9. klasse
Aktivitet: Kom med forslag til, hvordan verdens stigende energiforbrug kan dækkes i fremtiden. Brug f.eks. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Klima & Natur’.

Fag: Dansk

Eventyret og tingene
Klassetrin: 8.-9. klasse
Forløb: Læs og analysér digtet "Eventyret og tingene" af Thorkild Bjørnvig. Skriv derefter selv et miljødigt.  Brug f.eks. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Klima & Natur’.

FÆLLESSKAB

Verden er i forandring, og det er vores opfattelse af fællesskaber også. Derfor har vi brug for at skærpe debatten – ikke mindst med vores børn og unge – omkring betydningen af fællesskab i et samfund, som hele tiden udvikler sig. Fællesskaber eksisterer på mange forskellige planer: Internationalt, nationalt, demokratisk, online, i klassen og i fritidsklubben. Under dette tema berører filmprogrammet forskellige aspekter af begrebet fællesskab – fra politik til kulturel identitet, integration, familie og gruppedynamik.

Fællesskab i indskolingen

Fag: Musik

Min fars nye kæreste
Klassetrin: 2. klasse
Aktivitet: Alle har en familie. Familier kan dog se meget forskellige ud. Det er ikke alle, der har en far og en mor, der bor sammen. Syng sangen "Min fars nye kæreste" i klassen. Brug fx. aktiviteten sammen med en film tagget med emnet ‘Familie’ eller ‘Skilsmisse’.

Fag: Dansk

Annas himmel
Klassetrin: 1. klasse
Forløb: Læs bogen ‘Annas himmel’ om pigen Anna, som har mistet sin mor. Anna og hendes far rejser op i himlen for at finde moren. Eleverne skal arbejde med handlingen og billederne i bogen. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Familie’.

Man savner altid lidt
Klassetrin: 1. klasse
Forløb: Læs historien ‘Man savner altid lidt’ som handler om Anna og Oscar der har oplevet, at deres forældre er blevet skilt. Ikke bare en gang, men to gange. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Familie’ eller .

Mig og min far
Klassetrin: 1.-2. klasse
Forløb: Læs historien ‘Mig og min far’ om en pige som bor sammen med sin far, men som nogle gange ville hun ønske, at de var flere end bare de to i familien. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Familie’.

Verdens bedste ven
Klassetrin: 2.-3. klasse
Forløb: I dette læseforløb møder vi Per som skal overnatte hos sin bedste ven, Nille. Men Nille ved ikke, at Per er bange for mørke. Det har Per nemlig holdt hemmeligt. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Venskab’.

Fællesskab på mellemtrinnet

Fag: Dansk

Værkforløb: Historien om Hardy
Klassetrin: 4. klasse
Forløb: Historien om Hardy handler om drengen Hardy, der en ganske almindelig hverdag flytter ind hos Jakob. Hardy er stærkere end de fleste og mester i langspyt, og så er han forresten usynlig. Men hvorfor har Jacob mon en usynlig ven? Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Venskab’ eller ‘At være anderledes’.

Familieformer II
Klassetrin: 5. klasse
Forløb: Der er mange forskellige former for familier i dag. Nogle børn bor sammen med deres mor og far, nogle bor med to mødre, og andre er adopterede. Familier kan også gå i opløsning. Hvad betyder det mon for familien? Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Familie’.

Værkforløb "Lynkineser"
Klassetrin: 6.-7. klasse
Forløb: I forløbet skal I arbejde med Jesper Wung-Sungs erindringsroman "Lynkineser", og I skal selv lave et produkt med ord, billeder og lyd over en af jeres egne erindringer. Vær opmærksom på, at I selv skal låne bogen. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ’At være anderledes’ eller ‘fordomme’.

Fællesskab i udskolingen

Fag: Dansk

SMS-novellen “Kaffe"
Klassetrin: 7.-8. klasse
Forløb: Skal man acceptere en kaffeaftale med sin tyranniserende far, blot fordi han vil sige undskyld? I dette forløb skal du læse sms-novellen "Kaffe", hvor to søskende diskuterer den sag. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ’At være anderledes’ eller ‘fordomme’.

Yahya Hassan – fiktion eller virkelighed?
Klassetrin: 8. klasse
Aktivitet: Yahya Hassan er vred på sine forældre og deres generation. Undersøg, hvordan denne vrede udtrykkes i digtet "BARNDOM", og reflekter over begrebet autofiktion. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Integration’ eller ‘fordomme’.

IDENTITET

Allestedsnærværende i et børne- og ungdomsliv er identitetsudviklingen. Dette tema berører emner som kønsidentitet, normer, etnisk og kulturel mangfoldighed og digital trivsel, og i filmprogrammet finder du film som gør alt hvad de kan for at give den unge målgruppe muligheden for at kunne spejle sig i et bredt spektrum af rollemodeller og tage med på relaterbare personlige rejser på internettet, ind i puberteten og i kønsforståelsens grænseland.

Identitet i indskolingen

Fag: Billedkunst

Lerhus fra Burkina Faso
Klassetrin: 1.-2. klasse
Aktivitet: I Burkina Faso i Afrika findes en særlig by. Husene er runde og firkantede med flade tage. Mændene i byen bygger husene af strå og mudder. Kvinderne udsmykker husene i forskellige mønstre. Identitet handler nemlig også om traditioner. Lav fx. aktiviteten efter I har set en film tagget med emnet ’Andre kulturer’.

Identitet på mellemtrinnet

Fag: Billedkunst

Kroppen i kunsten
Klassetrin: 5. klasse
Forløb: Arbejd med kroppen i kunsten. Kig på, hvordan kroppen er brugt i kunsten gennem flere hundrede år, og tal om kropsidealer. Lav til sidst et kunstfotografi. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ’Køn, krop og seksualitet’.

Fag: Dansk

Drop digital mobning!
Klassetrin: 4.-6. klasse
Forløb: "Du er klam!". En sms med tre ord kan gøre stor skade. Du har sikkert hørt om mobning og kender det måske fra skolegården. Men det kan også foregå digitalt, fx over sms. Mobning er ødelæggende og kan gøre store skader på dem, som er udsat for det. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Digital trivsel’, ‘Mobning’ eller ‘At være anderledes’.

Værkforløb: "Zenobia"
Klassetrin: 6.-7. klasse
I dette forløb skal I læse tegneserien "Zenobia" af Morten Dürr og Lars Horneman. Den handler om en pige, der flygter fra krig. I skal tale om helte og heltinder, og I skal selv tegne en tegneserie over en rigtig flugthistorie. Vær opmærksom på, at I selv skal låne bogen. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Krig’, ‘Flygtninge’ eller ‘At være anderledes’.

Identitet i udskolingen

Fag: Biologi

Pigers pubertet – en tid med store forandringer
Drenges pubertet – en tid med store forandringer

Klassetrin: 7.-9. klassetrin
Tekster: Både drenge og piger kommer i puberteten. Det er den periode, hvor kroppen ændrer sig fra barnekrop til voksenkrop. I løbet af puberteten bliver man i stand til at reproducere sig selv. Læs fx. teksterne sammen med en film tagget med emnet ‘Pubertet’, ‘Kønsroller’ eller ‘Køn, krop og seksualitet’.

Fag: Dansk

Livet på sociale medier
Klassetrin: 7. klasse
Forløb: I dette forløb skal I lære om digital identitet og etik på de sociale medier. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘Digital Trivsel’ eller ‘Sociale medier’.

Køn og seksualitet i reklamer
Klassetrin: 7.-10. klasse
Forløb: Reklamer skal sælge en vare. For at gøre det fortæller de fleste reklamer en historie. Varen er en del af denne historie, og der er næsten altid personer med i den. Vi kan spørge, om disse personer svarer til virkelighedens personer, eller om der kun er dumme blondiner og kloge mørkhårede mænd med i reklamer. Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘kønsroller’ eller ‘Køn, krop og seksualitet’.

Tværfagligt forløb: Dansk, Historie, Kristendomskundskab og Samfundsfag

Køn og identitet
Klassetrin: 8. klasse
Tværfagligt forløb: Din identitet handler om den, du er. Om dit syn på dig selv. Men hvad er med til at gøre dig til den, du er? Og hvilken sammenhæng er der mellem dit køn og din identitet? Og er det muligt at påvirke din egen identitet? I dette tværfaglige forløb skal I undersøge emnet køn og identitet. I skal også lære at producere og lancere en dokumentarfilm.  Brug fx. forløbet sammen med en film tagget med emnet ‘kønsroller’, eller ‘Køn, krop og seksualitet’.


Køb en workshop

Kontakt lotte@cphdox.dk for at tilmelde dig og din klasse. Ved tilmedling aftaler vi hvor og hvornår vi afholder workshoppen.
Pris: 1250 kr. inklusiv moms

Om 'Dokumentarlaboratoriet'

Anbefales for: 5.-10. klasse
Fag: Dansk, Samfundsfag, Filmkundskab, IT og Medier, Understøttende undervisning
Temaer:
Dokumentar, Filmiske virkemidler, Filmisk fortælling, Alternativt læringsrum, Fællesskab, Digital Dannelse, Digital Trivsel

Se mere

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Gå aldrig glip af de seneste nyheder fra BUSTER. Vælg enten børnehave-, skole- eller familienyhedsbrevet:
Programmet lander 12 juni 2019